MeniuTV prezintă:

Primul canal TV despre cele mai bune restaurante din România: www.Meniu.TV .


sâmbătă, 9 iunie 2012

Horecistul



La sfarsitul lunii decembrie 2011 am facut aceeasi propunere de colaborare mai multor restaurante din aceeasi zona. Este vorba despre Le Cinema, Puțin din Tot, Taverna Pescareasca “La Zavat” etc.

Locatia cea din urma a ajuns cea dintai, adica in scurt timp dupa acceptarea ofertei mele de promovare si-a dublat cifra de afaceri.

Ceilalti m-au refuzat si, dupa cum am previzionat inca de pe atunci, au inchis. Si nu li s-a intamplat asta doar pentru ca m-au refuzat, ci pentru maniera in care au facut-o. Eu am vazut in purtarea lor una dintre simptomele falimentului. Asa cum se poarta cu partenerii de afaceri, la fel de mizerabil o fac si cu clientii.

Ma intrebam cum de Restaurantul Tezaal este de vanzare. M-am lamurit in momentul in care l-am sunat pe proprietarul acestuia pentru unul dintre clientii mei si l-am intrebat ce pret cere. Mi-a raspuns ca sa inmultesc eu 3000 mp cu pretul zonei. I-am spus ca nu stiu pretul zonei. Replica sa a venit abrupt: “Sunt eu tampit ca-mi pierd timpul cu tine daca nu stii pretul zonei” si mi-a inchis telefonul. A doua zi i-am contractat clientului meu o alta locatie unde am gasit un om dispus sa faca o afacere corecta.



Vis-a-vis de casa unde locuiesc s-a deschis un bistro. Cei care incearca sa conduca afacerea au inchiriat spatiul. Inca de cand au batut palma cu proprietarul m-am oferit sa le asist dezvoltarea gratuit, ca intre vecini. Le-am spus ca un concept incepe cu numele care este dat locatiei si continua cu tot restul de probleme. M-au refuzat, au pus numele afacerii lor dupa numele si numarul strazii la care se afla restaurantul INCHIRIAT. Acum, cand nu le calca nimeni pragul, mi-au batut la usa sa-i ajut sa iasa din impas. Nu mai este gratuit, fireste.

Unul dintre clientii mei m-a poreclit Horecistul. Adica un fel de exorcist al restaurantelor care merg rau. Eu sunt chemat pentru a scoate raul de acolo. Bine-nteles ca ar fi mult mai simplu si mai ieftin sa intervin atunci cand apar primele ranjete ale falimentului, dar oamenii au orgolii prea mari ca sa inteleaga asta de la inceput.

Iar cand sunt chemat undeva toti se asteapta sa fac niste tumbe si alte giumbuslucuri undeva la usa carciumii sau, si mai bine, peste strada si astfel clientii sa dea buluc. Ei bine, nu se poate asa. Raul, ca si frumusetea, vin din interior.

Dupa ce sunt angajat, cam la o saptamana, de obicei, ajung in situatia ingrata in care sunt privit cu ura de toata lumea incepand de la picoli si pana la patroni. La inceput este faza de negare, dar pe masura ce zgandaresc mizeria, cu totii isi dau seama ca am dreptate. Care poate – ramane in echipa, cine nu – este extirpat ca orice tumoare. Cu patronii este mai dificil pentru ca nu-i poti inlocui si trebuie sa le schimbi mentalitatea care i-a dus la situatia dezastruoasa in care se afla, intr-un timp foarte scurt.




Unii isi schimba maniera de a face business si devin prosperi, altii dau faliment aproape imediat dupa ce ii las singuri.

Horecistul merge mai departe.

PS. Am acum ocazia sa multumesc Revistei Horeca pentru ca in ultimii ani a fost un instrument de lucru extrem de util echipei noastre. Fara continutul acestei reviste ne-ar fi mai dificil in activitatea noastra de a previziona tendintele pietei. Respectele noastre!

Costin Staicu
www.e-Restaurant.ro

(articol apărut în revista HORECA România mai-iunie 2012)

PS - iată și un interviu la Radio Antreprenor al editurii de business Rentrop & Straton (pentru a-l audia click pe ”săgeata” de start).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Stan Patitul spune: